BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.




EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

17 de juny del 2009

AL CAMÍ DEL COLL DE LA CREUETA HI HA UNA BARRACA...


Aquesta barraca és una de les que m'agraden més de l'entorn de Castellar de n'Hug. És a la vora del camí que puja de Castellar de n'Hug cap al coll de la Creueta i després baixa fins al Pla d'Anyella. Era un camí freqüentat: devia ser el camí ral de la Molina per on sembla que pujava el bestiar de peu rodó i també els contrabandistes que anaven fins a Oceja.

Aquesta barraca és de planta circular té 1,60 m de diàmetre. L'altura interior és de 1,70 m i el gruix de les parets és de 70 cm. Aprofita una gran roca natural en el costat oposat a l'entrada. La porta té una altura de 1,32 m amb una amplada de 45 cm en la part interior i 66 cm en la part exterior. El sostre és pràcticament pla i està format de lloses. Pels voltants hi ha força marges pel la qual cosa penso que no és una barraca de pastor, sinó que devia ser feta per la persona que conreava aquestes terres.















La primera vegada que la vaig veure, em va atraure des de lluny. En veure-la, vaig pensar que estava en molt bon estat, com així va ser. Però quan vaig arribar-hi, vaig veure la data; un motiu més per fer-la atractiva. La data que hi ha a la llinda és 1868 i, curiosament, és el mateix any que hi ha gravat a la llinda de la barraca del Pla d'Anyella. Però totes dues són molt diferents. Aquesta barraca sembla feta per algú amb molta cura dels detalls, perquè jo diria que és perfecta en l'aspecte construcctiu. Én canvi, la barraca del Pla d'Anyella es veu més rústega.


A mí, aquesta barraca m'agrada molt. La darrera vegada que l'he vista va ser el mes d'agost de 2008. Tornava cap a Castellar i no vaig fallar a la meva cita. Em vaig desviar del camí i vaig anar-hi per entrar-hi i seure una estona. Anava amb el gos i ell hi va entrar deseguida. Mirant les parets vaig veure unes ratlles (una mena de triangle i una fletxa) que semblen fets amb carbonet, qui ho va fer? Un pastor de fa 80 anys, un habitant del poble que passava per aquí, un caçador,... El que vaig haver de fer jo va ser repassar la data, perquè els líquens l'havien tapada.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada