BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.




EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

27 d’octubre del 2012

UNA BARRACA AMB FORN

 
 
En el món de la pedra seca, podem trobar sorpreses... Com aquesta que us explicaré tot seguit...

Una troballa ben curiosa, una barraca que té un forn (de teules?, de terrissa?) en el seu interior.




Estic fent una recerca de barraques a l'entorn del turó de l'Escletxa, un sector ben delimitat i gairebé sense cap casa habitada, si no és la urbanització del seu cantó est que, evidentment, queda fora de l'àrea d'estudi.

Aquesta barraca ja l'havia localitzat amb l'ortofoto de l'ICC, però una cosa és la barraca vista a la pantalla de l'ordinador i l'altre el que et trobes al lloc.

El matí del dissabte, d'ara farà 15 dies, ja n'havia visitat mitja dotzena i anava a trobar aquesta barraca. La vaig veure sense problemes; tot i que semblava que hi havia molta vegetació, no va ser gaire difícil arribar-hi per un costat. Em vaig fixar, mentre l'anava vorejant tot cercant la porta, que hi havia una mena de divisió a la paret (semblava com si fossin dues barraques enganxades). Vaig arribar a la porta i vaig veure que no hi havia cap obstacle vegetal per entrar-hi. En travessar la porta, al fons de la barraca, vaig veure un forat. Primerament vaig pensar que era una cisterna, però la columna blanquinosa que veia em va fer dubtar. La barraca s'estrenyia fins al forat. Allà hi havia una arcada a 96 cm del sòl i en ajupir-me vaig veure dos espais. Era un forn! i allò que veia eren les cambres de combustió. El pas al forn fa una lleu baixada i té uns 60 cm d'altura i 50 cm d'amplada.

Em costava de creure! Un forn dins d'una barraca! La pedra blanquinosa no permet cap dubte; el canvi de color és degut a l'escalfor. Hi havia una altra prova que havia de fer i era mirar enlaire.

Les cambres de combustió són força homogènies; la llargada és de 2,5 m, però l'amplada i l'altura varien una mica (90-100 cm d'ample i 80-90 cm d'altura). Un cop dins les cambres i mirant enlaire vaig veure els forats per on pujava l'escalfor; els forats tenen pedres encastades, però no permeten tenir cap dubte: és un forn!

Caldria saber de què era el forn. Un forn de calç no té aquesta tipologia i hi hauria d'haver una pedrera a la vora. Podria ser un forn de teules, però caldria trobar la bassa i penso que és massa petit. Finalment em passa pel cap que podria ser un forn de terrissa, per les peces que vaig trobar.

El croquis de la construcció:



La pregunta és: què hi feia un forn allà? És cert que és a la vora d'un camí. Sembla ser que aquest camí era el que permetia anar del Vilar fins a Viladoms de Dalt, però en qualsevol cas, el producte que es feia allà s'havia de baixar.

Estaria bé que algú que fos del municipi pogués respondre aquests dubtes i corregir-los, si s'escau. De moment podeu veure les fotografies i jutjar vosaltres mateixos.
 
Aquest és el cantó més visible de la barraca:
 
 

Quan hem traspassat la porta veurem l'arcada que indica el començament del forn.


El forat del forn ens ensenya una columna ben blanca, que en realitat és la paret que divideix les dues cambres.


Detall de la partió de cambres amb el seu color blanquinós.



Una visió de les dues cambres.
 
 
La cambra de l'esquerra.
 
Deixem la barraca mig emboscada, sense saber quines històries ens amaga.
 
 

Trobareu més dades a la Wikipedra (http://wikipedra.catpaisatge.net/): és la fitxa 7895.

 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada