BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.




EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

8 de novembre del 2013

EL MARGE LLARG DE PICORB


Al terme municipal de Sitges, entre aquesta població i Vallcarca, hi ha el Marge Llarg de Picorb. Des de la carretera, al punt de la Creueta, on acabava el terme de Sitges, abans d'incorporar Campdàsens i Garraf, el marge s'enfila per la carena.

Realment és una construcció curiosa i molt remarcable, atès que podem veure un marge continu de 800 m de recorregut i que supera un desnivell de 159 m.

Vaig descobrir aquest marge en un butlletí de l'Agrupació Excursionista Talaia del darrer trimestre de 1991; hi havia un article signat per Vicenç Carbonell i Virella que en parlava. Segons ell, el marge, té la finalitat de ser la partió de propietats i anomena la famíla Falç com a possibles constructors i situa la possible data de construcció al segle XVI.





Realment, després d'haver-lo visitat, coincideixo en que no pot ser altra cosa que una divisió entre propietats. Com ja he dit al principi, el marge fa 814 m de llargada i el podem dividir en dos trams. El primer, des dels xalets fins al Picorb, supera un desnivell de 159 m amb un recorregut de 292; això ens dóna un 30% de pendent. El segon tram és planer (té unes oscil·lacions de -8, +10 i -4 m, amb un recorregut de 322.

El marge, a la part més propera als xalets té una amplada de 80 cm i la mateixa altura. En anar pujant es veu com, en algun punt, aprofita la roca natural i arriba a 1,40 m d'altura. En entrar a la zona boscosa, l'amplada disminueix una mica (70 cm) i no arriba tampoc als 80 cm d'altura. En passar el Picorb, el marge planeja i està més desfet, però es conserva algun tram de més d'1,20 m d'altura. Per tant, veient l'altura que té en alguns punts i la quantitat de pedra que hi ha escampada i que pertanyia al marge, no crec equivocar-me en dir que el marge podia fer, sense problemes, 1,50 m. És una obra digna de conèixer.

A la part de baix de la carena, també es veuen trams del marge. Un tram s'enfila des de la pista que vé del carrer de la Creueta, fins a la carena on comencen els xalets. Per sota de la pista també hi ha un tram que desapareix per sota una torre d'electricitat, quan ja som a sobre la carretera.
 
EXCURSIÓ PER CONÈIXER EL MARGE
 
Una petita excursió  (2 h 14 min) ens permetrà conèixer aquest marge i, a més fer, la visita a la creu de Sant Isidre i a l'ermita de la Trinitat.

Hem d'anar a l'urbantizació Montgavina. Cal pujar pel carrer principal que fa un gran revolt i puja fins a una careneta (carrer de la Creueta). Allà s'acaba l'asfalt i els xalets. Si tirem endavant, en ser a la bifuració, prenem la pista de la dreta que ens situa a la veritable carena, on podem veure la part inferior del marge. Podem seguir-lo en direcció al mar fins a una torre elèctrica; aquí, desapareix, penjat sobre la carretera.

Tirem enrere i ens enfilem per un corriolet que ens fa sortir a la pista que no hem seguit abans. Veurem que el marge segueix carena amunt, però hi ha uns xalets a la carena, per la qual cosa, val més seguir la pista fins arribar al darrer xalet. Aquí veiem tot el marge. Hi ha un corriolet que el segueix per la dreta fins que arribem a la zona de bosc (20 min).

El marge poc després de deixar els xalets
 
Anem guanyant alçada
 

En algun punt, el marge, presenta una bona altura


En arribar a la zona de bosc, el millor que podem fer és seguir el marge per dalt. Cal dir que és molt estable, però cal anar amb cura de no fer caure pedres. Després d'un tram de pujada forta, entrem en un sector més tapat i planer fins a trobar una pista transversal; és el punt que el mapa de l'Alpina indica com "penya del Llamp" (16 min). A l'altra banda de la pista el marge segueix, però està molt emboscat. És possible que el marge arribés fins a la Trinitat; de fet, es veu algun tros de marge al costat de la pista, però segurament, la construcció de la pista el va fer desaparèixer.


Entrem a la zona de bosc i seguim el marge per dalt

Detall del marge
 
 
Vista del marge en la zona alta i planera


El marge a la pista que baixa a la Trinitat

Un cop som aquí, podem tirar cap a l'esquerra i pujar suaument per la pista. En un collet trobem el GR 92, que ens ve per l'esquerra. Voregem el turó de Sant Isidre i seguim pujant suaument tot passant un parell de collets. Trobarem un corriol (15 min), a l'esquerra, que ens portarà a la Creu de Sant Isidre (6 min).
 



Si baixem per un corriol, cap al sud, en un parell de minuts arribarem a una barraca amb una cisterna al costat. Podem observar el canal que omplia la cisterna. Segurament, la barraca es va consolidar en la mateixa època de la creu i es van afegir unes petxines al damunt de la llinda.



Si desfem el camí i passem de llarg el marge, la pista, emprèn una forta baixada de cara al mar. Passarem pel costat d'una antena i la pista està formigonada, Una mica més avall cal prendre el trencall, a l'esquerra, que planerament ens portarà a l'ermita (32 min). Gaudirem de la panoràmica del mar, malgrat la proximitat de l'autopista.


El retorn fins a la urbanització el podem fer en 45 min.
 
Us deixo el mapa de l'editorial Alpina per tal que pogueu veure el recorregut. El camí carener que puja des del carrer de la urbanització fins al Picorb és el Marge Llarg.




4 comentaris:

  1. Molt interessant. Havia observat aquest marge des de baix, que ja crida l'atenció, però no m'imaginava que fos tant llarg.

    ResponElimina
  2. No en tenia ni idea d'aquest marge, curiós i molt interessant!

    ResponElimina
  3. D’aquest marge, amb la construcció de la urbanització Montgavina, es van enderrocar prop de 160 m. en el tros de la Creueta. Sobre la barraca amb cisterna que expliques que està prop la Creu de St. Isidre (Puig d’en Boronet), es pot trobar més informació en la fitxa del codi 140 de Wikipedra. Efectivament es va construir per aixecar la Creu. Ramon Artigas

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies per la informació complementària, Ramon

      Si el marge fos sencer faria més d'un quilòmetre!

      Elimina