BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.

EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

5 de setembre del 2019

LA BALMETA, UN INDRET ATRACTIU

Al peu del serrat del Castellar (2073), al terme de Dorres (Cerdanya), trobem la Balmeta. Personalment, el defineixo com un indret atractiu perquè em va sobtar "descobrir-lo". De fet, és una gran pleta (potser massa gran per ser considerada com una pleta) i potser tenia una altra finalitat, però com a indret relacionat amb la pedra seca, crec que és prou interessant. I a més, la tranquil·litat hi és garantida, perquè és fora dels camins transitats.

Aquest conjunt de tancats està situada a sota mateix del Castellar. Els tancats tenen, com a cota màxima 1910 m i la cota mínima està situada a 1810 m, aproximadament. La superfície que delimiten l'he calculada en 1,7 ha.

Els murs són rústecs, fets amb pedra sense triar. En alguns punts presenten esfondraments i en molts punts, aprofiten els rocs granítics del sector (aquí, sí que no en falta de pedra).

Semblaria que en una superfície tan gran hi hagués d'haver alguna barraca. De fet, hi ha una barraca de grans dimensions (codi Wikipedra 19826) a 300 m de distància en línia recta i a la cota 1960.

Al centre del tancat, en un grup rocós hi ha una barraca de petites dimensions (codi Wikipedra 1885).

A sota seu, els rocs formen una petita balma, protegida per un altre bloc en el cantó dret, mentre que en el cantó esquerre hi ha un mur de pedra seca. Aquest mur, contrasta amb la resta de tanques. Està fet amb la pedra ben triada i una part es recolza en una pedra. Si ens enfilem a aquesta pedra podem veure que el mur fa 1,75 m d'altura, però en els punts on arriba al sòl, s'enfila fins als 2,5 m. El gruix del mur és de 60 cm.

Voltant pel recinte es poden descobrir un parell d'amagatalls formats pels blocs de pedra.

També és curiós els petits pilots de pedra que hi ha acumulats en diversos punts del recinte.

Un altre punt interessant és un estret de roca en pujada que penso si podia servir de comptador del bestiar o, fins i tot, de munyidora. A més allà, a prop hi ha un petit recinte, adossat a la roca.

De ben segur, la Balmeta ens podria explicar el sistema de funcionament de la ramaderia en èpoques més reculades.

Com podem anar-hi:

Des d'Angostrina (rue des Lupins) on podem arribar per la carretera que puja a Dorres, s'inicia una pujada per una carena. Trobem un oratori i continuem la pujada constant per una pista que arriba a un dipòsit d'aigua. Aquí enllacem amb un camí senyalitzat que puja de la carretera d'accés a Dorres. La pujada pel corriol segueix igualment la carena de ben a prop; en algun moment veiem el canal que baixa per la carena. La pujada es fa més suau i arribem a un refugi que ens queda a l'esquerra. Aquí ens cal decantar-nos cap a l'esquerra i anirem pujant una vall. Hi ha traces de camí, però és força evident i no hi ha problema d'emboscar-se. Arribem a una carena on hi ha un filat. Cal travessar-lo i planejant per un camí (amb alguns trams de pedra i que, per tant, sembla antic), anirem a la Balmeta.

Des d'aquí us recomano seguir la pujada fins a la barraca 19826 i decantant-nos cap a la dreta, farem cap a un gran coll herbat. Aquí ens podem enfilar a la dreta i, al davant, ens apareixerà un gran bloc de roca. En ser-hi al peu, cap a la dreta, trobarem una esquerda que ens permetrà assolir el Serrat del Castellar, un magnífic mirador de la Cerdanya i als nostres peus veurem els tancats de la Balmeta.

1. Molt t'agraeixo aquesta informació sobre l'indret de La Balmeta a Dorres, per quan fa anys hi vaig fer camí cercant imatges de marededéus romàniques i els temples "on hi havien fet estada". És tot un paisatge molt solitari; em va donar la impressió, producte d'un gran cataclisme on la pedra, el roc i la roca eren els protagonistes.