BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.

EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

6 d’agost del 2023

UN AIXOPLUC AMAGAT

Segurament el cim que atrau més visitants d'aquest sector del Pirineu és el de Coma d'Or. El puig de Trespunts es veu, des de la coma d'en Garcia, dret i punxegut, però no és gaire freqüentat. De fet, el seu nom és una conseqüència de la seva configuració: tres puntes.

En la fotografia anterior es poden veure perfectament les tres puntes del cim. A la dreta del cim, es veu un collet ocupat per grans blocs de granit, que és on hi ha l'aixopluc.

Cal dir que els blocs són força grossos i l'aixopluc aprofita un gran bloc que fa de sostre inclinat. Només hi ha unes pedres posades que tanquen l'espai interior. Aquest espai és força rectangular de 1,6 m d'amplada i 2,30 m de llargada, malgrat que s'allarga una mica més, però ja no és "habitable". L'altura màxima de l'habitacle és d'1,20 m. Al sòl hi ha pedres planes que el fan més còmode.

L'entrada és de forma triangular amb una altura de 65 cm.

El més remarcable d'aquest aixopluc és que passa completament desapercebut si no és que hi passes per allà. Com ja he dit, els blocs són de grans dimensions i la tendència, si es va cap al cim, serà mirar d'evitar-los al màxim i potser per fer això cal passar per més amunt.

A dins i al costat es poden veure llaunes rovellades i la pregunta és quina era l'utilitat d'aquest aixopluc. Descarto la possibilitat de que fos un recer fet per excursionistes. Potser en altres indrets això seria una explicació, però aquí on no hi ha cap cim important ni difícil no té gaire sentit. Podria ser un recer de caçadors, però perquè és tant al mig del caos de blocs? Posats a pensar també em passa pel cap que podria haver servit per a la resistència durant la Segona Guerra Mundial...

Una altra cosa curiosa és que uns metres a la dreta hi ha un petit pla herbat, uns quatre metres quadrats com a màxim, limitat per una petita paret de pedra seca.

Com visitar-lo?

El cim de Trespunts, com ja he dit abans, és força característic i anar-hi és ben fàcil. El punt de partida és el coll de Pimorent. A la dreta s'obre la coma d'en Garcia, que és per on ens caldrà pujar. Hi ha una pista que la va seguint. Aquesta pista arriba a un punt on fa unes corbes i hi ha un camí que la talla. La pista s'acaba en un pla, a l'esquerra de la vall. Hi ha un corriol que segueix per la vora del torrent i també n'hi ha un altre que s'enfila pel llom, més a la dreta. Tant per un lloc com per l'altre, arribarem a una coma herbada. A l'esquerra tenim el cim de Trespunts. Fem una pujada per situar-nos a la portella d'en Garcia. Fins aquí hi hem estat 1 h 45 min.

Ens cal pujar cap a l'esquerra i 10 minuts després som al cim de la Tossa Rodona (2601) que no té gaire caràcter de cim, però al davant tenim el Puigpedrós de Lanós i el Coma d'Or. L'itinerari a seguir és fàcil. Cal anar per la carena, rocosa i en baixada. Trobem el caos de blocs i l'anem passant amb la intenció de situar-nos a la continuació de la carena. Abans d'arribar a terreny herbat, trobarem l'aixopluc. Les coordenades són: 405454/4715211. Al "collet" hi arribarem en menys de 15 minuts.

El cim de Trespunts i el caos de blocs on hi ha l'aixopluc al seu peu

Una vegada superem el caos de blocs, pugem cap al cim, lleument decantats cap a l'esquerra de manera que no passem per les dues primeres puntes. Des del collet fins al cim hi haurem estat menys de 15 minuts. El cim (2624) és relativament petit i, bàsicament, és allargat. Des d'allà dominem tota la coma d'en Garcia i un panorama de 360º amb els cims del Carlit, Fontfreda, pics d'Envalira, .. i fins i tot es veuen les Penyes Altes del Moixeró.