BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.

EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

18 d’agost del 2023

LA PLETA DE LA GUILLA

La pleta de la Guilla és als peus del puig Terrers a 2230 m d'altura a Gisclareny (Berguedà). La pleta és en una mena de clotada inclinada situada als peus d'unes parets que formen com una olla. Al peus dels blocs calcaris que hi ha arreu hi podem trobar dues barraques: una sencera i l'altra ensorrada.

A la pleta hi arribem des de Gisclareny. El coll de Bena pot ser un bon lloc on començar a caminar, malgrat que la pista transitable per a vehicles arriba fins al coll de Bauma. Des d'aquest coll, després de pujar una mica, la pista fa un revolt i allà en surt una altra, tancada al trànsit, on més endavant, trobarem un corriol que puja cap a l'esquerra. El camí està molt ben marcat i no hi ha cap problema. Pugem per dins el bosc fins arribar a un planell inclinat on hi ha un petit tancat i el que podia ser una barraca. Pujarem una mica més, ara per terreny obert i arribarem a la carena, des d'on veiem la carena que ve del Pradell, a l'altra banda de la fonda clotada que tenim als peus. Ara el corriol es decanta cap a l'esquerra i arribem a la pleta.

La barraca és una mica per sobre el camí. És una construcció força gran; fa 3,30 m de llargada i 2,10 m d'amplada. L'altura interior és de 2,10 m. L'entrada és relativament estreta (45 cm) i fa 1,15 m d'altura. Com a cosa a destacar és el contrafort que hi ha a l'esquerra de l'entrada, que està situada a la dreta de la construcció. El sostre està tancat amb lloses planes. És un tipus de construcció que recorda les barraques que hi ha al sector del Carlit, perquè tenen aquesta mateixa tècnica constructiva.

A més d'això, uns metres més a la dreta, hi ha les restes d'una altra barraca. Es tracta d'una barraca que aprofitava un grandiós bloc de pedra. Era tant gros que permetia que a sota hi hagués espai habitable (uns dos metres). Els enderrocs de la part bastida no permeten entrar-hi, però la veritat és que devia fer uns 4 m de llargada i 1,5 m d'amplada.

El fet de l'existència d'una construcció que sembla més primitiva i una altra bastida amb lloses planes és un fet que ja he vist en altres indrets del Pirineu oriental. Segurament, en ensorrar-se la construcció més antiga se'n va construir una de nova.

Les dues barraques estan catalogades a Wikipeda amb els codis 28158 i 28159.

Una altra cosa que em sobta és que la pleta està plena de rocs. Aquest fet ja l'he observat en altres indrets i gairebé fa pensar que a les ovelles els hi agradava estar en unes ubicacions d'aquest tipus. Això sí, la presència de la paret nord del Pedraforca és constant.

Si voleu es pot continuar l'itinerari pujant al coll de Terrers. A la dreta hi ha el puig de Terrers i a l'esquerra el Comabona. De la part més baixa del coll, al costat del Comabona, surt el corriol, també senyalitzat que baixa directament. Primer ho fa per terreny herbós, després per terreny pedregós i, finalment, s'entra al bosc per arribar a la pista tancada on es retroba l'itinerari de pujada. El recorregut des del coll de Bena, ascensió al puig Terrers i descens, es pot fer en menys de 4 h 30 min. Si aneu al Comabona, haureu d'afegir més d'una hora.