BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.




EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

27 de novembre del 2012

L'EVOLUCIÓ DE LES BARRAQUES DEL PLA D'ANYELLA

 
Després de fer l'article sobre la nova barraca del Pla d'Anyella vaig fer un repàs a les meves fotografies i m'ha semblat que podia fer un petit recull de la seva evolució. La primera vegada que vaig passar pel Pla d'Anyella, no puc dir que les barraques representessin gran cosa per a mí; eren construccions que sabia que existien, però que no em deien res. En aquella època em seduien altres tipus de construccions més documentades (ermites romàniques, castells, poblats ibèrics, dòlmens,...), però un dia, tot va canviar en adonar-me del patrimoni humil que tenim escampat pel país, i en aquell any 1992, que ja comença a ser llunyà, em vaig mirar les barraques del Pla d'Anyella amb uns altres ulls. El llibre La vida dels pastors i el camí ramader de les Llosses a Pla d'Anyella van ser uns dels meus punts d'interès en aquella època.
 
En aquests 20 anys, m'he passejat unes quantes vegades, a peu o amb bicicleta per aquests indrets i us puc dir que mai m'hagués imaginat que es restauraria la barraca del Clot de la Fou.
 


La barraca del Clot de la Fou. La primera fotografia que tinc d'aquesta barraca és del 1998. S'aprecia el forat que correspon al lloc on hi havia la xemeneia. Les fotografies de 1999 i 2001 no aporten cap informació sobre el seu estat. El canvi amb la fotografia del 2012 és notable.


1998
 


1999


2001
 
2012


La barraca de la pleta d'en Camprobí. En canvi d'aquesta, la primera fotografia que tinc és del 2001; llavors ja s'havia produït l'esvoranc que, de moment, era petit. Al 2008 ja ha caigut la meitat del sostre, però encara conservava un bon gruix de gleva. Al 2012 el procés de ruïna continua; hi ha poca terra al sostre.


2001
2008



2012


La barraca de Toses. Suposo que aquesta barraca és molt més contemporània i, curiosament, la primera fotografia que tinc és del 1992 on hi ha la meva dona, que llavors estava en estat. No hi ha gaire canvis en aquesta barraca. Es pot veure un punt feble en la part oposada a la porta que potser es veu més marcat en les fotografies de 1999, 2001 i 2012. Les fotografies del 2008 són d'una excursió col·lectiva de la UEC de Gràcia.


1992

1999
 2001

 
 
2008


2012

 
 
 

2 comentaris:

  1. Hola amic de la Pedra Seca:
    La nostra Associació "Pedra i Paissatge"
    dedicada erssencialment a donar a conèixer
    el nostre patrimoni rural, us volem felicitar
    per donar a conèixer aquest patrimoni.
    També tenim un blog anomenat Barraques de Vinya
    ja que som del Penedès. Endavant amb aquesta
    tasca.
    Joan Gost, President Pedra i Paisatge











    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies.

      Ja us conec i he visitat el vostre bloc.

      Us dic el mateix, endavant amb la divulgació del nostre patrimoni.

      Salutacions,

      Joan M. Vives

      Elimina