BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.




EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

9 de febrer del 2015

LA BARRACA DE LES "DATES"


Als que ens interessa la pedra seca hi ha un tema que sempre ens passa pel cap: de quina data són? 

És difícil trobar alguna data en les barraques. Jo crec que en totes les barraques que he vist només hi ha un escàs 10% de barraques amb data. De tota manera, la troballa que vaig fer el dissabte (7 de febrer de 2015), crec que és molt interessant, perquè les dates que hi ha en aquesta barraca abasten un espai de 108 anys.






Va ser l'any passat, al mes de febrer, quan vam fer una sortida col·lectiva de la UEC de Gràcia i vam anar a veure un bon grapat de barraques del turó de l'Escletxa. Tot pujant de les Comes, el company que anava al davant es va desviar del camí i va veure la barraca. En veure-la vaig pensar que ja n'havia trobat una altra per a la meva recerca de barraques d'aquest sector i que hi hauria de tornar per prendre les mesures...


Ha passat un any i després de fer les fotografies que em mancaven d'una barraca, des de les Comes, emprenc el camí cap a la carena. No em va costar gaire de trobar-la. Tot i que de lluny sembla un marge, en arribar-hi es veu el marge amb uns esglaons volats i la barraca adossada a la paret.

Sempre em miro detingudament les barraques per veure si hi ha alguna data o inscripció. Vaig començar per fora i després vaig anar a dintre. Em va semblar veure una data "1801". 



Primerament vaig dubtar perquè la dimensió era força petita, però després vaig pensar que difícilment la roca tindria unes esquerdes que donessin la impressió de ser números. Llavors vaig mirar cap a l'esquerra i vaig veure un "1800", també de dimensions petites, però aquí sí que es veia que hi havia una mà humana i després... no m'ho podia creure: 1879, 1796, 1791 i 1771!.







La data de 1796 es repeteix més d'un cop i en algun punt sembla inacabada. També sembla que es volien escriure més coses, perquè hi ha talls que semblen un "1" i també es pot identificar una "A". 

Aquesta barraca és al damunt de la casa de les Comes. Des de la barraca es veu la casa i una altra barraca de planta circular que hi ha en una elevació més avall de la casa. Segurament, totes dues barraques eren de masovers de les Comes. 


Si la data de 1771 fos certa estaríem al davant (o dins) d'una de les barraques datades més antiga de Catalunya.

Podeu veure més dades a http://wikipedra.catpaisatge.net/. La barraca té el codi 10667.

Sobre la premsa de les Comes, trobareu més informació a:











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada