BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.




EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

2 de desembre del 2010

ELS SALTADORS DE CAL ROGENT





A internet, a la plana web de l'ajuntament de Collbató vaig trobar unes rutes (que sembla que també poden ser guiades) i em vaig fixar en una: la ruta de l'aigua i la pedra seca. De seguida em va atraure un nom: els saltadors de Cal Rogent (http://www20.gencat.cat/docs/patronatmontserrat/temes/El_parc/Itineraris/Arxius/COLLBATO%20I.pdf).



Si bé la ruta és molt curta, curtíssima, pot servir com a complement d'alguna sortida montserratina, tal i com vaig fer jo. De fet, vaig seguir la ruta proposada, però em vaig desviar una mica per tal d'assolir la Roca dels Corbs; per la carena vaig trobar alguns marges i uns graons que també vaig trobar interessants, però els saltadors de Cal Rogent són una obra digna de veure.

Es tracta d'una barraca feta a sota del camí i que té uns graons per baixar-hi. Els graons són als dos costats de la barraca. Els que hi ha a un costat són de roca calcària, mentre els altres són de gres vermellós (la barraca i el marge també tenen aquesta característica). Aquests graons surten uns 45-50 cm del mur. L'alçada de l'obra és de poc més de 2 metres. La barraca és allargada (2 m) amb les parets lleument corbades i amb una amplada de 70-80 cm i una altura d'1,40 m. El sostre és de lloses planes i al fons hi ha una petita cambra que devia servir de cisterna. Val la pena anar-ho a conèixer.


De tota manera i a difència del que diu la ruta que trobareu a la plana web que indico més amunt, la visió d'aquesta construcció m'evoca una imatge d'esforç per aconseguir aixopluc i aigua (i per tant, no gens bucòlica).


Detall del voladís
Les escales que hi ha a cada costat de la barraca. Es pot veure la diferència del tipus de roca emprada per a la construcció. A dalt hi ha les escales de l'esquerra (6 graons). La fotografia de sota són les escales de la dreta (9 graons)



Al fons de la barraca es pot apreciar el recinte que servia de cisterna

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada