BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.

EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

24 de juny del 2009

LA BARRACA DEL CLOT DE LA FOU (PLA D'ANYELLA)

El diumenge passat vam fer una excursió amb uns companys de la UEC de Gràcia. Era una excursió circular des de Castellar de n'Hug. Vam anar cap a Sant Joan de Cornudell i d'allà, vam seguir la carena fins al turó de Pedra Picada. Tot girant en direcció oest vam resseguir la carena herbada, tot contemplant els recers de pedra seca, fins al cim de la Creueta. Un cop vam baixar al coll, vam pendre el camí de Castellar. En ser a l'indret de la font del Boix, vam poder veure un ramat d'ovelles. Era un ramat de 1100 caps; venien de Campdevànol, d'on havien sortit a quarts de vuit del matí, i anaven a Pla d'Anyella on devien arribar a les 7 o les 8 del vespre. Sense esperar-ho vam poder veure una imatge de la transhumància, encara que de distància limitada.

Aquesta trobada em va fer pensar en la barraca del Clot de la Fou. Aquesta barraca, que de fet, està formada per dues barraques independents, una de planta rodona i l'altra de planta rectangular, està situada en el punt més baix del Pla d'Anyella, en la clotada, a la vora d'una petita elevació rocosa a una alçada de 1700 m. La barraca de planta circular té la data gravada, molt toscament, a la llinda. Es veu amb dificultat, però com que hi ha referències escrites sabem que és de 1868.

El diàmetre interior és de 2,9 m amb una altura de 1,88 m. L'altura de la porta és d'1,19 m i l'amplada de la porta és de 48 cm (exterior) i 41 cm (interior). La barraca de planta rectangular té unes dimensions de 2,73 x 1,77 m amb una altura interior d'1,75 m. L'altura de la porta és d'1 m, amb un amplada de 53 cm (exterior) i 42 cm (interior). En la barraca circular hi ha tres armaris i en la rectangular, només n'hi ha un.

La barraca circular presenta un esvoranc, que no sé si pot correspondre al lloc on hi havia la llar de foc. Dic això perquè en el llibre "La vida dels pastors" de Salvador Vilarrasa i Vall (jo en tinc la segona edició feta per la Impremta Maideu de Ripoll el 1981; la primera edició era de 1934), l'autor fa referència a la nit que van dormir a la barraca en companyia dels pastors el mes de juliol de 1923 i esmenta que hi havia foc on cuinaven. De fet al Pla d'Anyella hi ha dues barraques més, situades entre aquesta del Clot de la Fou i la Pleta Nova, que és a la pista que va de la collada de Toses a la carretera de Castellar a la Molina, a prop del telesquí dels Alabaus. La segona barraca és de planta circular amb un diàmetre de 3 m i una altura interior de 2,5 m, però a l'estiu passat ja la vaig trobar amb una gran esllavissada i, per tant, el procés d'enrunament és inminent.

Seria una llàstima que amb la barraca del Clot de la Fou, passés el mateix. Tenim poques barraques documentades i per la tradició ramadera que va tenir (i que encara té) el Pla d'Anyella s'hauria de conservar.

Acabo aquest escrit amb dues imatges de la barraca. La primera és del llibre "La vida dels pastors" i ens mostra a la "mestressa" que era qui s'encarregava de fer el menjar i anar a buscar llenya i aigua. Es poden veure les esquelles que penjen a les parets i que es treien als animals quan passaven l'estiu en els llocs de pastura. També és veu un pedrís al cantó esquerre de la porta de la barraca de planta circular. En aquell costat és on hi ha l'esvoranc. L'altra imatge està feta més de 75 anys després i seria bo que continués així molt més temps per donar constància d'una activitat milenària que està a punt de desaparèixer.

1. Hola: Sóc el Joan Gost (un fan de la Pedra Seca), fins i tot he fet un bloc sobre aquest tema. Crec que
    tots els que ens agrada la natura hauriem de fer sentir la nostra veu per la protecció d'aquest tipus
    d'arquitectura rural, en perill imminent de desaparició. Es part de la nostra história.
    El meu bloc és: pedrasecajoangost.blogspot.com