BENVINGUTS AL BLOC "PATRIMONI I MUNTANYES"

Benvinguts al blog "Patrimoni i muntanyes"

L'objectiu d'aquest blog és donar a conéixer elements i indrets relacionats amb el nostre patrimoni rural en general i això inclou també la pedra seca. Un patrimoni extens i oblidat que cal conèixer i conservar.

Aquest blog vol ser una contribució a la seva coneixença.

EL NOU ARTICLE DEL BLOG

El nou article del blog: Article a la revista "Muntanya"

5 de desembre del 2009

CAMÍ DELS POUS DE NEU (MONTSENY)

Si voleu fer-vos una idea de l'activitat relacionada amb la neu al massís del Montseny i, al mateix temps, gaudir d'una agradable caminada no us podeu perdre aquest itinerari, perquè podreu veure, sense buscar gaire, 16 pous de neu i poues.

Aquest sector del Montseny, per la seva orientació i alçada, és molt adient per aquestes construccions; segons el que he llegit n'hi ha 26 i, per tant, és un dels indrets del Montseny amb més concentració. El recorregut ens farà passar per ambients prou diferenciats com són l'alzinar, la fageda, els prats subalpins i el matollar. El camí passa per un sector força ferèstec des d'on gaudirem d'una bona panoràmica de la vall de Sant Marçal, amb el Matagalls i el turó del Samont. L'aparició de les Agudes en aquest vessant ombrívol dóna un aire alpí a l'excursió.

Tant els pous de neu com les poues són construccions circulars on s'acumulava la neu de l'hivern, ben compactada, i a l'estiu es baixava cap a les valls. La diferència és que els pous de neu tenen les parets de pedra seca i les poues són excavacions fetes al sòl. Cal dir que algunes d'aquestes poues ja s'han tapat força.

Un consell: Per a veure aquestes construccions cal anar-hi a la tardor, quan els faigs ja han perdut completament les fulles. Així les podrem localitzar més fàcilment. Si a l'hivern ha nevat força, hi podem tornar a la primavera per veure la neu que s'hi ha acumulat naturalment.
L'itinerari comença a la Plana del Coll (940), on hi ha una caseta d'informació del Parc. Cal seguir el GR5-2 que s'enfila per l'alzinar fins a una carena força descarnada on trobem una pista. En un revolt, surt un corriol que hem de seguir. És el camí Marçaler. És un camí planer on podem veure algun tram protegit amb pedra seca. Sortirem a una vella pista que va pujant fent llaçades i que s'acaba quan comença la fageda. A partir d'aquí començarem a trobar pous. Els primers són els pous d'en Cervera (1 i 2 del croquis, situats a uns 1310 m). La pujada pel camí dels pous de neus és molt agradable i poc freqüentada. La fageda i la panoràmica són molt bonics.

Un cop al coll de les Agudes (1644), segurament, ja trobarem gent. Farem la curta pujada al cim (1703) i després tornarem al coll i seguirem el camí (és el GR 5-2) que primer voreja el puig Sa Carbassa i després canvia de vessant per seguir la carena, encara que des de una mica avall. Trobarem un camí que puja de la font de Passavets i arribarem al coll Sesbasses (1648), al peu del turó de l'Home. Només hem de caminar uns metres per asfalt per trobar la continuació del sender. Baixem per un vessant de matoll, per un camí que baixa decidit. Sobta trobar el pou d'en Deumal en un indret tan solell. Finalment arribarem al costat del corral d'en Deumal, que ens quedarà a l'esquerra, una mica més amunt d'on enllacem amb la pista. Segurament si es fes una estassada dels esbarzers que hi ha, aquesta construcció tindria un altre aspecte, perquè té uns interessants marges de pedra seca. Aquesta pista ens farà arribar al revolt on hem agafat el camí Marçaler i només ens caldrà desfer el mateix itinerari que hem fer a l'anada. El temps necessari per a fer aquest itinerari és de 4 h 15 min de marxa efectiva.

Descripció dels pous i les poues

Pous 1 i 2: Per a trobar-los cal situar-se en el punt on la pista fa un revolt cap a l'esquerra i per la dreta marxa el camí dels pous de neu, que al principi és un petit sender amb fites que s'enfila (també hi ha, més amunt, un cartell de fusta que indica "les Agudes"). Així, doncs, amb el sender a la dreta, ens queda a l'esquerra, un extens falguerar. Cal entrar-hi i anar cap a un roc força gros; al seu darrera trobem el pou (1), amb un faig a dins. El pou (2) és a la dreta, baixant uns metres per la fageda.
Pou 3: El trobem a 8 min d'haver començat el camí, abans de sortir de la fageda. A uns 10 m de desnivell del camí. Aquest pou és curiós perquè té una part amb paret i l'altra és excavada.
Poua 4: És a 8 min de l'anterior, abans de passar pel costat d'una roca (esq) i un tarter (dr). El veurem perquè el talús de les parets arriba al camí.
Poua 5: És a 15 min de l'anterior, després de passar un barranquet i veure, a l'esquerra, una mica allunyada del camí, una paret de pedra seca. Quina finalitat tenia aquesta paret en aquest indret?. La poua està força tapada.
Poua 6: Una mica més endavant de la (5). També és poc visible.
Pou 7: És uns metres més endavant, seguint de pla. Força gran i en bon estat.
Pou 8: Des de la poua (6), el camí fa una forta pujada, per tornar a planejar. Allà trobem aquesta poua (3 min des de la poua 6).
Pou 9: El veurem quan haguem fet 3 min planers. És força per sota el camí. A la dreta del camí trobem un altre pou, molt tapat per la tartera. Uns 7 min més endavant, passem un collet i veiem les Agudes i els Castellets.
Poues 10 i 11. Les trobem a 7 i 9 min del pou (9). Estan molt desfigurades.
Poua 12: La trobarem en un collet, després de passar-ne un altre. És a 3 min de l'anterior. Té arbres a dintre.
Poues 13 i 14: Les trobem una mica abans d'arribar al coll de les Agudes. La (13) a 1 min de la (12) i la (14), 3 min abans d'arribar al coll. Estan molt desfigurades.
Pou d'en Deumal (15): Situat en un vessant molt assolellat, es poden veure una mica les seves parets, però està molt tapat.

Aquest no és un itinerari original, és a dir, el podeu veure si enllaceu diferents itineraris de la guia Montseny-2 de Joan López i Cortijo (Ed. Montblanc-Martin, 1990). També el trobareu, gairebé igual, en la guia Excursions i caminades pel Vallès d'en Pere Robert (Azimut-102. Ed. Cossetània, 2008).

1. molt interessant aquest recorregut, espero poder fer-lo aviat!
    salutacions
    maria

2. Seria molt profitós tenir-ne loa localització per GPS, avui dia es fa molt pràctic. Fins i tot ens agradaria poder fer una ruta, amb el vostre permís.
    Revista Pedra Seca.
    www.edatmitjana.org

1. Podeu agafar la informació que volgueu, sempre que feu constar l'origen de les dades.